Ontevreden over Adwords Campagnes

Wanneer weet je nou of jouw Adwords accounts goed of slecht zijn ingericht?

Adwords wordt ingezet om relevante webbezoekers aan te trekken. Mensen die een product of dienst zoeken die jij hen kunt aanbieden. Relevante bezoekers trek je aan door te adverteren op zoekwoorden die 100% relevant zijn voor jouw onderneming. Ben je een echtscheidingsadvocaat – dan is echtscheidingsadvocaat een 100% relevant zoekwoord.

Adverteer je op advocaat, dan is de kans groot dat je veel irrelevant verkeer aantrekt. Ja, als echtscheidingsadvocaat ben je natuurlijk ook advocaat, maar jouw specialisme is familierecht. Je bent dan ook niet interessant voor mensen die bijvoorbeeld een strafrechtadvocaat zoeken. Irrelevant verkeer is nutteloos en elke cent die je daaraan besteedt is verspilling.

Dergelijke voorbeelden zien wij heel erg vaak terug bij accounts die óf in eigen beheer zijn ingericht óf door ‘experts’ die zich niet echt hebben verdiept in de business van de klant.

Dit is slecht, maar het kan nog veel erger…

Zo zien wij ook accounts die zoekwoorden gebruiken die totaal irrelevant zijn voor de ondernemer. Woorden als ‘flesopener’ of ‘kurkentrekker’ voor een slijterij – ik vind het nogal ver gezocht. En als we naar de statistieken kijken in Google Analytics, dan blijkt ook dat de bezoekers die de website n.a.v. het zoekwoord ‘flesopener’ hebben bezocht, vaak binnen een seconde weer van de website zijn verdwenen. Nutteloos dus.

Waarom wordt er dan toch op dergelijke woorden geadverteerd?

Zoals gezegd zijn er verschillende bureau’s die hun klanten veel webbezoekers beloven voor een vast bedrag per maand.
Hoeveel van dat bedrag uiteindelijk wordt besteed aan het tonen van advertenties wordt vaak niet gezegd.

Stel dat jou is beloofd dat je voor €300.- per maand gegarandeerd 300 webbezoekers krijgt, dan betekent dit dat het bureau eigenlijk niet meer dan €1,00 per klik aan Google kan betalen om hun belofte waar te kunnen maken. Echter – bureau’s die dergelijke verdien-modellen hanteren, willen natuurlijk zelf ook nog iets verdienen.

In de praktijk betekent dit dat dergelijke bureau’s zoekwoorden gebruiken waarvan de prijs per klik zo laag mogelijk is. Immers – elke cent onder de €1,00 is omzet voor het bureau. Je kunt je voorstellen dat het woord ‘flesopener’ goedkoper zal zijn dan het zoekwoord ‘single malt whiskey’ – met andere woorden; de verleiding om goedkope maar irrelevante woorden te gebruiken om 300 webbezoekers aan te trekken is groot, erg groot!

In dit voorbeeld kan het zomaar zijn dat een bureau €0,10 per klik betaalt voor het woord ‘flesopener’ en wel €1,00 of meer voor de zoekterm ‘single malt whiskey’. Dat betekent dat als er voor ‘flesopener’ wordt gekozen er voor de beloofde 300 bezoekers slechts €30.- (300 x €0,10) wordt betaald – en er dus €270.- per maand in de zakken van de het bureau verdwijnt.

Is dit oplichting of een slecht ingerichte campagne…? Lees meer