Focus niet op link building – in veel gevallen veroorzaakt het meer schade dan dat het uw SEO prestaties ten goede komt. Aldus Google’s webmaster trends analist, John Mueller.

 

Deze ‘verrassende’ uitspraak deed John Mueller tijdens een Google+ hangout op vrijdag 16 februari 2015 nadat één van de webmasters de vraag had gesteld of link building überhaupt wel zinvol is. John’s eerste reactie was, “over het algemeen zal ik dat proberen te voorkomen..”.

Hier is de volledige vertaling van van de passage die in de video is terug te luisteren op 55:40:

Dat is een goede vraag.

Over het algemeen, zou ik dat proberen te voorkomen. Focus meer op content.

Je wilt er zeker van zijn dat jouw content interessant genoeg is om door mensen gezocht, gevonden en gedeeld te worden. Dergelijke links zijn uiterst waardevol omdat ze op een natuurlijke manier tot stand komen. Natuurlijk moet je het mensen wel makkelijk maken om een artikel te delen, bijvoorbeeld door de post als widget te vertonen op de website en door URLs makkelijk kopieerbaar te maken.

Link building is een onderdeel van Google’s algoritme, maar we kijken daarnaast naar vele andere factoren. Door alleen te focussen op link building richt je waarschijnlijk meer schade aan dan dat het jouw website ten goede komt.

Bekijk de video: