e-Mail marketing

Met e-mail marketing kunt u inspelen op de levenscyclus van uw klant, maar het creëren  van relevante e-mails voor uw relaties is niet altijd makkelijk. U moet hen blijven interesseren en ervoor zorgen dat ze zich niet uitschrijven. Een goede e-mail marketing strategie is dan ook onmisbaar. Hieronder geven wij u uitleg van vijf belangrijke tactieken die u kunt verwerken in uw e-mail marketing strategie.

Acquisitie: start met een welkomst-e-mail

Heeft een potentiële klant zijn e-mailadres opgegeven? Laat deze kans dan niet aan u voorbij gaan! Maak er gebruik van en verstuur een welkomstmail. In deze eerste mail is met name de consistentie heel belangrijk. Zorg ervoor dat de e-mail in lijn is met uw website en uw huisstijl. Zo weten mensen onmiddellijk dat de mail van uw bedrijf afkomstig is en is de kans dat uw e-mail aandacht krijgt van de ontvanger, groot.

Benadruk in deze mail de directe voordelen voor de toekomstige klant. Verstrekt u kortingen of kunnen klanten goederen gratis retourneren? Benadruk alles waarmee u zich ten opzichte van uw concurrenten direct en het liefst op een unieke manier kunt onderscheiden. Oh ja – en vergeet de links naar uw social media accounts niet! Op die manier overtuigt u mensen van de voordelen die u biedt en spoort u hen onmiddellijk aan om tot actie over te gaan.

Activatie: de activatie van web-bezoekers

Een bezoeker is op uw website terechtgekomen, heeft zijn e-mailadres opgegeven en heeft uw welkomst-e-mail ontvangen. In deze fase geeft de gebruiker u een signaal dat hij geïnteresseerd is in uw product of dienst. Misschien hebben ze zich aangemeld voor uw nieuwsbrief of is er een proeflicentie van een applicatie of wellicht een offerte voor uw dienstverlening aangevraagd.

Op dit moment is het belangrijk om na te gaan welke informatie u hebt over uw prospects. Heeft deze persoon de welkomst-e-mail geopend of niet? Heeft deze persoon al verdere stappen ondernomen? Hier kunt u met deze e-mail op inspelen. Zo kunt u bijvoorbeeld vermelden dat iemand zich eerder heeft aangemeld, maar verder geen actie heeft ondernomen. Denk hierbij ook na over wat uw prospects interesseert.

Retentie: behoud uw gebruikers

Dit is bijvoorbeeld de fase waarin potentiële klanten een product toevoegen aan hun winkelwagentje, maar het niet direct afrekenen. Op dit moment is uw doel om deze mensen over de streep te trekken en hen daarna ook als klant te behouden.
Of u hiervoor een e-mail verstuurt of de telefoon raadpleegt is afhankelijk van uw bedrijf, het product of dienst die u aanbiedt en uw doelgroep.

Als u kiest voor het versturen van een e-mail – denk dan ook goed na over de frequentie van uw e-mails. U wilt natuurlijk niet vergeten worden door uw klanten, maar wanneer u te veel e-mails stuurt, is de kans groot dat ze afhaken. Zijn uw klanten u toch vergeten? Probeer hen dan opnieuw te overtuigen met bijvoorbeeld een speciale aanbieding.

Verwijzing / referentie: vraag naar de mening van uw klanten

Benader uw meest betrokken klanten. Deze mensen zijn hoogstwaarschijnlijk bereid om feedback te geven over uw producten of om nieuwe producten voor u te testen. Beschikt u niet over zo’n klantenbestand? Vraag het dan aan enkele willekeurige klanten.

Inkomsten: verhoog uw opbrengst

Het doel tijdens deze fase? De ‘customer lifetime value’, of de verwachte waarde per klant, verbeteren. Tracht de aankoopfrequentie of het gespendeerde bedrag per aankoop omhoog te stuwen, maar wees voorzichtig. Opdringerig gedrag kan u ook een klant kosten!

Nadat uw klant een aankoop heeft gedaan, kunt u hem een digitale factuur toesturen. In deze mail kunt u eventueel ook extra informatie aanbieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een routebeschrijving naar het postkantoor of afhaalpunt waar de bestelling opgehaald kan worden. Verplaats uzelf zoveel mogelijk in de situatie van uw klant en verstrek zoveel mogelijk informatie. Uw klant heeft vaak veel verschillende opties voor de aanschaf van een product of dienst. Business wordt vaak gegund op basis van eerdere ervaringen. Verzorg uw klant daarom altijd met de grootst mogelijke zorg!