Adverteren op Facebook

Met meer dan 1 miljard gebruikers die dagelijks inloggen, kan Facebook een interessant platform zijn voor ondernemers en marketeers. De profielen van de gebruikers zijn dusdanig gedetailleerd dat adverteerders relatief eenvoudig een zeer relevante doelgroep kunnen bereiken – en dat is geld waard

Adverteren op Facebook in vier stappen

Adverteren op Facebook – Stap 1.

Kies je advertentiedoelstelling

Wat wil je dat je doelgroep doet als ze jouw advertentie zien? Wil je meer klikken naar je website genereren? Wil je naamsbekendheid opbouwen? Wil je meer likes op je Facebook-pagina? Er zijn negen verschillende advertentiedoelstellingen waar je uit kunt kiezen.

Adverteren op Facebook – Stap 2.

Stel je advertentie(s) samen

Wat wil je precies communiceren naar je doelgroep? Je boodschap staat sterk in relatie tot het gekozen advertentiedoel, deze zullen elkaar moeten versterken voor optimale resultaten. Advertenties op Facebook bestaan altijd uit een afbeelding en tekst. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het succes van een advertentie voor ongeveer 70 procent afhangt van de gekozen afbeelding. Dit is namelijk de eyecatcher.

Adverteren op Facebook -Stap 3.

Bepaal je ‘target audience’

Wie wil je bereiken met je advertentie? Wie is je doelgroep? Bepaal, als je deze nog niet hebt, een marketingdoelgroep voor je onderneming en splits deze eventueel op in communicatiedoelgroepen. Er zijn veel segmentatiemogelijkheden. Het is belangrijk om een relevant publiek voor je bedrijf te kiezen. Je advertentie wordt namelijk uitsluitend getoond aan personen die aan de door jou geselecteerde segmentatiecriteria voldoen.

Adverteren op Facebook -Stap 4.

Budget- en biedopties

Wat kost adverteren op Facebook? Moet je betalen per weergave of per klik? Dit zijn vragen die veel ondernemers hebben. Het is via Facebook mogelijk om per klik (CPC), per 1000 vertoningen (CPM), per verwachtte actie na 1000 vertoningen (oCPM) of per per conversie (CPA) te betalen. Welke optie voor jou interessant is hangt af van diverse factoren. Heb je een klein budget? Wees dan extra creatief.