Wat is remarketing?

Remarketing – u heeft er ongetwijfeld al eens mee te maken gehad. Heeft u zich weleens afgevraagd hoe toevallig het nou eigenlijk is dat u op verschillende websites en zelfs in social media met advertenties van producten of diensten wordt geconfronteerd waar u eerder die dag of eerder die week naar heeft gezocht? Het kan inderdaad toeval zijn, maar de kans is groot dat u een website heeft bezocht die was uitgerust met remarketing tags van Google.

Hoe werkt remarketing?

Remarketing wordt vooral door retailers ingezet. Het werkt als volgt: Stel u heeft op de website van een bouwmarkt naar een accuboormachine gezocht en daar een goed en betaalbaar exemplaar gevonden. U heeft aandachtig de specificaties van de boormachine bekeken en misschien zelfs al de boormachine in een online winkelwagentje geplaatst. Echter – voordat u de boormachine ook daadwerkelijk gaat afrekenen, gaat u toch nog even bij andere websites kijken of u wellicht dezelfde of een vergelijkbare boormachine voor een betere prijs kunt vinden. Het koopmoment is (tijdelijk) verdwenen – en misschien besluit u die dag wel om de koop nog even uit te stellen.

De website van de bouwmarkt waar u de boormachine in het winkelwagentje heeft gestopt is uitgerust met remarketing-tags van Google. Dat betekent dat de bouwmarkt sommige bezoekers opnieuw wil kunnen bereiken – bijvoorbeeld om een uitgestelde aankoop alsnog te kunnen voltrekken. Maar welke bezoekers wil men opnieuw bereiken? Hoe bepaal je of iemand serieuze koopbehoeften heeft?

Het is redelijk aannemelijk dat iemand die een item in een winkelwagentje plaats ook daadwerkelijk plannen heeft om het item te kopen, maar wanneer? Als de persoon de website weer verlaat zonder het item direct af te rekenen, dan wil je hem natuurlijk wel in het vizier kunnen houden. Hier kunnen de remarketing-tags van Google een belangrijke rol gaan spelen. Door de tags te plaatsen op een specifieke pagina – bijvoorbeeld de pagina van het winkelwagentje – kan de bezoeker worden ‘ge-re-target’ (re-marketet) met online-advertenties. Uiteraard met als doel de verkoop te bewerkstelligen.

Past remarketing ook in mijn online advertentie-strategie?

Remarketing wordt soms als storend en opdringerig ervaren – en dat kan het ook echt zijn. Hoe lang en hoe vaak moet u uw producten of diensten blijven remarketen? Volg uw prospects niet te lang en probeer subtiel maar doeltreffend te handelen. Adsup helpt u bij het inrichten van doeltreffende remarketing-campagnes.

Wat kost een remarketing campagne?

Remarketing campagnes hoeven niet veel geld te kosten. Sterker nog – de kosten van een remarketing-campagne liggen vaak veel lager dan die van een standaard zoekadvertentie-campagne. Echter – het beste resultaat wordt vaak behaald als remarketing-campagnes en zoek-campagnes nauwkeurig op elkaar worden afgestemd.

Remarketing campagne: banners

Bezoekers die eerder uw website hebben bezocht kunnen opnieuw worden benaderd met banner-advertenties. Deze banners kunnen in verschillende formaten en zowel statisch als geanimeerd worden getoond op willekeurige websites die door hen wordt bezocht. Zo kan het zomaar voorkomen dat uw banner voor die betreffende persoon op nu.nl wordt weergegeven. Nu.nl ontvangt  een kleine vergoeding van Google als de advertentie ook daadwerkelijk wordt aangeklikt. De kosten voor de klik zijn uiteraard voor rekening van de adverteerder.

Uw banner moet opvallen en vooral ook duidelijk vertellen waarom mensen op de banner moeten klikken. Zorg ervoor dat de banner geheel volgens uw huisstijl is gemaakt zodat de link met uw onderneming door de mensen snel wordt gemaakt. Zorg er ook voor dat u niet teveel informatie in de banner verwerkt. Een kort en bondige boodschap werkt vaak het best.

Adsup helpt u graag met het uitwerken van een goede remarketing strategie en indien gewenst kunnen wij ook banners voor u maken. Meer informatie over banner-advertenties vindt u hier