Adverteren met Adwords

Hoewel Google Adwords het ondernemers makkelijk maakt om snel campagnes aan te maken en geld te spenderen, is het zeker niet eenvoudig om ook succesvol te zijn met online adverteren. De truc is natuurlijk om kwalitatief goede leads te verzamelen tegen zo laag mogelijke kosten. Ervaren marketeers weten precies wat nodig is om de kostprijs van een klik op uw advertentie zo laag mogelijk te houden, terwijl uw advertentie wel vaak zal worden vertoond

Heeft u niet het geduld om de content van uw website te optimaliseren voor de zoekmachines? Of heeft u uw website al volledig geoptimaliseerd, maar wordt uw website toch niet goed genoeg gevonden en bezocht? Dan kunt u er voor kiezen om bijvoorbeeld topposities in de zoekresultaten van Google te kopen. Het instrument dat Google hiervoor biedt heet Google Adwords. Google Adwords is een advertentieprogramma waarmee u op verschillende manieren zowel visueel (banner-advertenties), tekstueel (tekst-advertenties) als audio-visueel (video-advertenies) kunt adverteren. Welke vorm het meest geschikt is voor uw onderneming hangt o.a. af van het product of de dienst die u aanbiedt en welke doelgroep u wilt bereiken. Adsup helpt u graag bij het bepalen van uw advertentie-strategie.

Hoe werkt de Adwords veiling?

Als u kinderfietsen verkoopt dan is ‘kinderfiets’ of kinderfietsen’ een belangrijk zoekwoord voor. U wilt natuurlijk dat uw advertenties worden getoond op het moment dat mensen in Google zoeken op het woord ‘kinderfiets’ in combinatie met bijvoorbeeld ‘goedkoop’ of ‘voordeliger’.
Maar nu zijn er veel aanbieders van kinderfietsen die net als u ook gebruik maken van Google Adwords en ook hun advertenties laten verschijnen op dezelfde zoekwoorden-reeks. Om te bepalen welke advertentie op de hoogste advertentie-positie wordt getoond, wordt de positie geveild. Zoals gebruikelijke bij een veiling krijgt de hoogste bieder de positie toegewezen. Maar, niet alleen de hoogst geboden prijs is bepalend voor uw advertentie-positie. Google kijkt namelijk ook naar de relevantie van de advertentie en de relevantie van de pagina waarnaar de advertentie verwijst (landingspagina).

Indien de relevantie van zowel de advertentie als de landingspagina hoog is, krijgt uw zoekwoord een hoge kwaliteitsscore. Bent u de hoogste bieder en heeft uw zoekwoord de hoogste kwaliteits-score? Dan kunt u er vanuit gaan dat u de nummer 1 advertentie-positie krijgt toegewezen.

Hoe kunt u de kwaliteits-score in Adwords beïnvloeden?

Zoals hierboven eigenlijk al is gezegd wordt het verstrekken van relevante informatie door Google beloond. Adverteerders die gebruik maken van zoekwoorden met een hoge kwaliteits-score merken dat doordat zij een lagere prijs betalen voor hun kliks. Maar ook als u geen gebruik maakt van Google Adwords zal Google het verstrekken van relevante informatie belonen. Deze beloning wordt bijvoorbeeld uitgedrukt in een hogere ranking in de organische zoekresultaten. Op onze pagina zoekmachine optimalisatie – SEO vertellen wij u hoe u een hogere ranking in de organische zoekresultaten van Google kunt verkrijgen.