Adwords – dé manier om goed gevonden te worden op het internet

Welke mogelijkheden biedt Google Adwords?

De zoekmachine van Google kent twee verschillende zoekresultaten:

  • Organische zoekresultaten
  • Betaalde zoekresultaten

Hieronder treft u een screen-capture van de zoekresultaten van de zoekopdracht: online adverteren Adsup

Zoals u hieronder ziet is de zoekresultaten-pagina van Google verdeeld in twee secties:

organische en betaalde zoekresultaten

 

Google Adwords Advertenties

De groen gearceerde secties worden gebruikt voor de weergave van betaalde zoekresultaten (advertenties). Deze advertenties worden gemaakt en beheerd in Google Adwords. De positie en de frequentie van de vertoningen kunnen door de adverteerder o.a. worden gemanipuleerd door de prijs per klik (C.P.C.) te variëren. Een advertentie wordt vertoond indien een zoekopdracht overeenkomt met een zoekwoord of zin die door de adverteerder vooraf is gedefinieerd. Op de pagina adverteren met Adwords treft u verdere uitleg over het gebruik van Google Adwords.

Google’s Organische Zoekresultaten

Onder de advertenties worden de organische zoekresultaten getoond (oranje arcering). Het behalen van een hoge positie in de organische- (natuurlijke-)zoekresultaten is belangrijk omdat blijkt dat meer dan de helft van alle gebruikers van zoekmachines, klikt op de resultaten die op de eerste pagina worden getoond.

Organische zoekresultaten -Adsup.nl

Google’s Organische Zoekresultaten – 2

De organische-zoekresultaten kunnen veel minder eenvoudig worden gemanipuleerd. Een zoekmachine werkt met algoritmes. Hoe deze algoritmes precies werken weet niemand exact, maar er zijn wel degelijk richtlijnen bekend die de vindbaarheid van uw onderneming kunnen verbeteren. Op de pagina Zoekmachine Optimalisatie – SEO gaan we hier verder op in.

 

Wat is of wat betekent ‘Google AdWords’?

Wat is AdWords? Google AdWords is Google’s advertentieplatform. Hier kunnen adverteerders bieden op voor hen relevante zoekwoorden waarmee hun bedrijfsadvertenties kunnen worden geactiveerd. Google verdient veel geld met deze service doordat adverteerders moeten betalen als er op hun advertentie wordt geklikt.

Is Adwords een zinvolle besteding?

Levert Adwords ook iets op? Google Adwords veilt zoekwoorden – d.w.z. de prijs die voor een klik moet worden betaald wordt o.a. bepaalt door het aantal concurrenten – en de maximum prijs die men bereid is te betalen voor de kliks. Het is mogelijk dat de prijs van het zoekwoord dusdanig wordt opgedreven dat het voor u niet interessant meer is om op dit zoekwoord te adverteren. Echter, slimme Adwords beheerders zoeken naar voordelige alternatieven – goedkopere zoekwoorden met dezelfde betekenis en dezelfde relevantie.

Hoeveel kost Google AdWords?

Het is lastig te zeggen hoeveel Adwords kost. De prijs van een klik wordt namelijk door veel verschillende factoren bepaalt – niet alleen door de veiling. Zo kijkt Google o.a. ook naar de kwaliteit van de informatie die op uw website wordt verstrekt en de relevantie van het zoekwoord – uw advertentie en de pagina in uw website waar de advertentie naar verwijst. Uiteraard kunnen wij voor u uitzoeken welke kosten u ongeveer kunt verwachten. Houd u er wel rekening mee dat u naast de advertentiekosten die Google u in rekening brengt, ook een vast bedrag per maand betaalt aan de beheerder van uw campagnes.

Hoe kunt u adverteren op het Google Adwords platform?

Iedereen kan adverteren op het advertentieplatform van Google. Het enige wat u hiervoor nodig hebt is een website en een creditcard of een betaalrekening. U kunt zelf een account aanmaken – maar u kunt dit ook aan een expert overlaten. Let op: het beste resultaat behaalt u door de vele functionaliteiten binnen Adwords optimaal te benutten. Het beheren van Adwords vergt de nodige kennis – verkijk u hier niet op!

Hoe werkt het bied-systeem van Adwords?

Welke positie uw advertentie krijgt toegewezen wordt bepaald aan de hand van de advertentie ranking. Deze ranking komt tot stand door de maximale prijs die u bereid bent te betalen te vermenigvuldigen met de kwaliteitscore van uw zoekwoord. De advertentie met de hoogste ranking wordt op de toppositie getoond. De prijs die u voor een klik moet betalen wordt bepaald door de adverteerder die net iets minder biedt voor het zoekwoord dan u. De ranking van deze adverteerder wordt gedeeld door uw kwaliteitsscore. De enige uitzondering op deze regel is als u de enige adverteerder bent of als u de laagste bieder bent. In dat geval betaalt u de maximum prijs die u voor de klik wilt betalen!

Hoe vaak vindt er een veiling plaats?

De veiling wordt honderden miljoenen keren per maand uitgevoerd. Op die manier houdt Google de kwaliteit (relevantie) van de advertenties onder controle zodat gebruikers van Google’s zoekmachine ook via de advertenties op voor hen relevante websites terecht komen.

Hoe kan je deelnemen aan Google’s veiling?

Advertenties worden meegenomen in de veiling zodra een zoekopdracht overeenkomt met het zoekwoord waarop u heeft geboden. Uw bod, de kwaliteitsscore en de relevantie van uw advertentie bepaalt of uw advertentie al dan niet wordt getoond in de zoekresultaten van Google.

Wat betekent CPC? Die term kom ik namelijk overal tegen…

CPC is de afkorting van Cost per Click. Dit is de prijs die u als adverteerder betaalt als er op uw advertentie wordt geklikt.

Hoe wordt de CPC bepaald?

De CPC voor een zoekwoord wordt bepaald op basis van het aantal bieders (adverteerders), de maximum biedingen en de kwaliteitsscores.

Wat betekent de gemiddelde CPC?

Gemiddelde CPC betekent de gemiddelde prijs die u betaalt voor een klik op uw advertentie.

Wat is de kwaliteitsscore?

Dit is en score die Google toekent aan de zoekwoorden die u aan uw advertentie heeft gekoppeld. De kwaliteitsscore wordt berekend aan de hand van de relevantie tussen de advertentie en de pagina waarnaar de advertentie verwijst en de CTR (Click Through Rate. Hoe hoger uw kwaliteitsscore – hoe hoger uw advertentiepositie en hoe lager uw CPC!

Kwaliteitsscore vs. CPC

De kwaliteitsscore en de CPC zijn zeer belangrijk. Zij bepalen namelijk samen de positie van de advertentie in de zoekresultaten.